Remote Assistance

Technologie voor het ondersteunen op afstand (of remote assistance) zorgt ervoor dat een expert vanop een afstand een medewerker kan ondersteunen in zijn taken, bijvoorbeeld bij een opleiding, onderhoudsopdracht of ter assistentie tijdens het werk.

Wat bieden we aan?

Advies en workshops voor de industrie, scholen en de gezondheidszorg.

1-op-1 advies

Contacteer ons voor een 1-op-1 sessie van 30 minuten met een van onze experts en ontdek wat assistentie op afstand voor uw activiteiten kan betekenen.

Workshops

In een interactieve workshop demonstreren onze experts verschillende oplossingen voor hulp op afstand op uw werkplek. We brengen een aantal apparaten en toepassingen mee die u onder onze begeleiding zelf kunt uitproberen.

Wiki

Wat is nu de beste oplossing voor je situatie? Onze wiki geeft een handig overzicht van de belangrijkste oplossingen voor hulp op afstand, zowel software- als hardwarematig.

Over remote assistance

Remote assistance technologie heeft het opgelopen jaar een serieuze boost gekregen. Wearable devices, zoals smart glasses, waren al langer beschikbaar op de markt, maar remote assistance heeft hun gebruik enorm doen toenemen. Deze toestellen laten de medewerker toe om op een handenvrije manier instructies te bekijken. De ingebouwde camera filmt wat de medewerker ziet en deelt dit beeld met de expert op afstand, die via zijn PC of tablet kan meevolgen. De expert kan eventueel aantekeningen maken op deze beelden, die dan weer via een display op de bril aan de medewerker getoond worden. Ingebouwde microfoons en luidsprekers zorgen ervoor dat ze vlot met elkaar kunnen communiceren.

Naast de groeiende verkoop van toestellen, zijn er ook heel wat applicaties ontwikkeld die remote assistance mogelijk maken. Al deze applicaties maken het mogelijk om een medewerker en een expert met elkaar in contact te brengen, maar het verschil zit hem in de extra functionilteiten. Sommige applicaties laten toe om annotaties te maken of documenten te delen, terwijl andere apps meerdere experten in dezelfde call kunnen brengen of sessies kunnen opnemen.

Onze rol?

Onze rol is om als onafhankelijke partij het remote assistance landschap in kaart te brengen en bedrijven en organisaties in Vlaanderen helpen in hun zoektocht naar een goede remote assistance oplossing. Zo bekijken we de voor- en nadelen van verschillende toestellen en applicaties. We onderzoeken welke combinaties mogelijk zijn, om op die manier voor iedere situatie de beste oplossing te kunnen samenstellen. Alle informatie die we verzamelen, is terug te vinden in onze online database, die je op de Wiki-pagina terugvindt.

Flanders Make en Howest hebben vanuit hun vele onderzoeksprojecten heel wat ervaring omtrent dit onderwerp en bieden deze kennis is dit project aan, zodat bedrijven en organisaties deze technologie kunnen inzetten bij toepassingen waar fysieke assistentie niet of moeilijk haalbaar is omwille van bv. veiligheid (social distancing, gevaarlijke omgevingen) of toegankelijkheid (kleine ruimtes, verspreide sites).

Meer informatie

Wil je meer weten over remote assistance en de mogelijke oplossingen voor je bedrijf? Contacteer ons dan snel.

Project partners

Het Corona Coock project 'Remote Operator Support' is een initiatief van Flanders Make en Howest met steun van VLAIO.